image

Změna velikosti písma

Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Domov pro seniory > Etický kodex

Etický kodex DpS

Etický kodex pracovníků DpS Podbořany obsahuje závazná pravidla chování a jednání s klienty a ostatními spolupracovníky při poskytování sociální služby a zároveň informuje klienty, jejich blízké i veřejnost o přístupu, který lze od naší služby očekávat.

Pracovníci se zavazují pravidla etického kodexu dodržovat a tím vytvářet dobré jméno Domova pro seniory Podbořany.

Etický kodex pracovníků DpS Podbořany vychází z těchto základních pravidel:

  • Při poskytování služby je každý pracovník povinen respektovat lidská práva u skupin i jednotlivců v souladu s Listinou základních práv a svobod a Chartou práv starších občanů.
  • Respektujeme osobnost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci a politické přesvědčení bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti.
  • Respektujeme právo každého člověka na seberealizaci v takové míře, aby současně nedocházelo k omezení stejného práva u druhých osob a usilujeme o vytváření takových podmínek, ve kterých mohou uživatelé svá práva naplňovat.
  • Dáváme přednost profesionální odpovědnosti před svými soukromými zájmy a služby poskytujeme na nejvyšší odborné úrovni.

Ve vztahu k uživatelům

  • dodržujeme pravidla slušného chování a běžného společenského styku, chováme se taktně a trpělivě, jednáme s každým člověkem jako s celostní bytostí, zajímáme se o postavení člověka v rámci rodiny, komunity a společenského a přirozeného prostředí a usilujeme o rozpoznání všech aspektů jeho života
  • chráníme důstojnost a lidská práva uživatelů, jednáme s uživately vždy s úctou a respektem k jejich soukromí, individuálním potřebám, životním hodnotám a zvykům
  • vedeme uživatele v rámci jejich možností k vědomí odpovědnosti sám za sebe a k osobní odpovědnosti za své zdraví, vhodně je motivujeme k přiměřené aktivitě
  • pomáháme všem uživatelům se stejným úsilím a bez jakékoliv formy diskriminace, při žádné formě diskriminace nespolupracujeme a nezúčastňujeme se jí
  • chráníme a respektujeme právo uživatele na soukromí a důvěrnost jeho sdělení, data a informace požadujeme s ohledem na zajištění sociální služby, žádnou informaci o uživateli neposkytujeme bez jeho souhlasu, pokud nejsou ohroženy další osoby, chráníme informace a neporušujeme listovní tajemství.
  • vytváříme atmosféru klidu a pohody, napomáháme k vytváření nekonfliktního prostředí
  • hledáme možnosti, jak zapojit a podpořit uživatele v procesu řešení jejich problémů, každý uživatel spolurozhoduje a dle úrovně svých fyzických a duševních sil se také spolupodílí na poskytování pomoci.
  • dbáme o to, aby uživatel obdržel veškeré potřebné informace a služby, na které má nárok a to nejen od našeho domova, ale i od ostatních příslušných zdrojů, uživatel musí být současně poučen o povinnostech, které z poskytnutých služeb vyplývají, informace poskytujeme úplné, nezkreslené a pravdivé tak, aby odpovídaly schopnostem a potřebám uživatele
  • jsme si vědomi svých odborných i profesních omezení a všech omezení, která vycházejí z prostředí v němž sociální služby poskytujeme, pokud s žadatelem o službu či s jejím příjemcem nemůžeme nadále kvalitně spolupracovat, předáme mu informace o dalších formách péče a podpory, s lidmi jednáme s pochopením, empatií a s úctou

Ve vztahu ke svému zaměstnavateli

  • odpovědně plníme své povinnosti vyplývající ze závazku k zaměstnavateli a podílíme se na vytváření dobrých pracovních vztahů v organizaci
  • ctíme hodnoty, o které se opírá činnost organizace
  • zabraňovat jakémukoliv jednání, které poškozuje jméno zařízení
  • ovlivňovat pracovní postupy, aby byla zachována co nejvyšší úroveň poskytované služby
  • dbáme na zájmy organizace a informace, které podáváme, musí být v souladu s našimi kompetencemi
  • nepřijímáme finanční a objemnější dary, ani žádná jiná zvýhodnění

Ve vztahu ke svým spolupracovníkům

  • dodržujeme pravidla slušného chování
  • respektujeme znalosti a zkušenosti svých spolupracovníků a ostatních odborných pracovníkiů a společně tak zvyšujeme kvalitu sociální služby
  • kritické připomínky ke spolupracovníkům vyjadřujeme vhodně a nikdy ne před uživatelem či žadatelem o službu
  • respektujeme se navzájem

Ve vztahu ke svému povolání a odbornosti

  • dbáme o udržení a zvyšování prestiže svého povolání
  • celoživotním vzděláváním se snažíme neustále zvyšovat odbornou úroveň své práce
  • pracujeme v týmu

Ve vztahu ke společnosti

  • máme právo a povinnost upozorňovat širokou veřejnost a příslušné orgány na případy porušování zákonů a oprávněných zájmů občanů
  • zasazujeme se o zlepšení životních podmínek a zvyšování sociální spravedlnosti, podněcujeme změny v zákonech
  • působíme na okolí tak, abychom snižovali předsudky veřejnosti vůči našim uživatelům, spoluprací s ostatními organizacemi, institucemi a rodinou, se snažíme přiblížit situaci našich uživatelů běžnému způsobu života vrstevníků